Skip to main content

PENGEDAR SHAKLEE JOHOR BAHRU: MASALAH KENAPA SUSU ASYIK MERUNDUM?

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera

Pengedar Shaklee Johor Bahru: Masalah Kenapa Asyik Susu Merundum!

Tahukah kamu apakah punca ibu-ibu yang menyusu bayi mereka stress ketika susu merundum? Ada faktor yang menyebabkan keadaan ini berlaku. 

Mengikut pengalaman saya sendiri. Sekiranya ibu yang menyusu bayi mereka, di awal mengandung lagi dan selepas kelahiran bayi, ibu itu sendiri telah setkan diminda mereka untuk menyusu bayi mereka dengan susu formula. Faktor inilah yang menyebabkan  punca susu merundum.

Bukan itu lagi, bakyak faktor yang menyebabkan susu merundum. Antaranya;-

1) SUPPLY vs DEMAND

Konsep penyusuan "demand dan supply" dimana ibu-ibu gagal memenuhinya. Kebanyakkan ibu-ibu gagal memberi rangsangan secukupnya kepada badan untuk menghasilkan susu. Rangsangan ini melalui 'direct feed' atau pam. Ini merupakan antara kesilapan para ibu lakukan.

Sebagai contoh, ibu tidak konsisten mengepam atau jarak mengepam tidak pada waktu yang sama mengikut masa. Contohnya, waktu sesi pertama ibu mengepam pukul 9 pagi keesokkannya ibu mengepam pukul 12 tengahari. Ini pernah berlaku kepada saya. Jadi elakkan anda mengepam pada waktu yang jauh.

Ibu digalakkan untuk mengosongkan/pam payudara setiap 2-3 jam sekali bagi menghantar signal pada otak untuk terus hasilkan susu. Kurang rangsangan kuranglah supply. Pam walaupun susu setitik-setitik keluar.

Seterusnya ibu-ibu suka mengepam susu bila breast penuh atau bengkak. Ia mengakibatkan otak memberi signal bahawa tidak memerlukan susu yang banyak. Ini akan menyebabkan susu mudah untuk merundum.

Ibu-ibu digalakkan mengepam pada waktu bersesuaian masa dengan ibu. Janji pada waktu yang tepat tanpa skip masa. Walaupun breast ketika itu lembik seakan tiada susu. Ibu wajib mengepam!

Rata-rata ibi suka pam bila susu keluar dan berhenti apabila susu mengalir. Konsep ini adalah salah dan walaupun susu dah stop mengalot teruskan pam kerana dihujung sesi pam ibu mrngalami 'let down' sekali lagi.

2) STRESS

Dari segi penyusuan, STRESS adalah "musuh ketat" yang boleh menganggu penghasilan susu. Ibu menyusu harus elakkan stress supaya susu dapat keluar.

Tahukah anda penyusuan susu ibu berkait rapat dengan 2 hormon iaitu hormon oksitosin (merangsang susu keluar) atau ia juga dipanggil hormon gembira, dan hormon prolaktin (menghasilkan susu).

Tips untuk sebelum anda memerah susu, di mana anda perlu tenangkan diri dan ambil masa dalam 5 minit untuk rehatkan minda dan bayangka si comel anda. Ibu juga digalakkan  melihat photo anak atau video semasa pengepam. Minum segelas air suam dan sambil itu boleh berzikir bagi yang beragama Islam.


3) TEKNIK PENYUSUAN SALAH

Teknik penyusuan yang salah menyebabkan susu tidak dapat dikosongkan.
Posisi penyusuan yang betul sangat penting bagi anak dan ibu semasa waktu penyusuan berlangsung.


4) PONTENG SESI MENGEPAM

Saya pernah mengalami dahulu ketika saya bekerja, saya kerap ponteng sesi mengepam. Punca ponteng sesi mengepam inilah boleh menyebabkan susu merundum. Ibu perlu mengikut jadul mengepam supaya penghasilan susu dapat terus dihasilkan dengan baik dan susu tidak menyusut.


5) TIDAK CUKUP REHAT

Badan yang penat juga boleh menyebabkan susu merundum
dan ibu perlu rehat secukupnya. Ketika anak tidur, ibu boleh curi untuk tidur supaya ibu tidak kelihatan penat.


6) MASALAH HORMON DAN KESIHATAN

Jika anda ada masalah kesihatan perlu meminta nasihat doktor sama ada untuk meneruskan penyusuan atau tidak. Ada sesetengah ubat dan antibiotik yang diambil boleh mengganggu penghasilan susu dan penyusuan bayi anda.

Selain itu, ketidak seimbangan hormon juga banyak mempengaruhi penghasilan susu.Ada diantara ibu yang datang perion susu menjadi menyusut. Ini kerana situasi ini dimana kalsium di dalam darah berkurangan setiap kali datang bulan.

Pengambilan kalsium yang mudah seperti Ostematrix adalah sangat penting dalam diet harian kita.


7) PENGAMBILAN PIL PERANCANG

Pil perancang boleh memusnahkan vitamin B dalam badan, sedangkan ibu menyusu perlukan Vitamin B untuk menghasilkan susu, Tidak semua pil perancang boleh mengakibatkan susu merundum,

Ada beberapa pil perancang yang selamat untuk diambil seperti Noriday. Pil ini tidak menganggu penghasilan susu badan.


8) TEKNIK MENGEPAM SALAH/ PAM TIDAK CEKAP

Kaedah teknik mengepam ibu-ibu perlu mempelajari dengan betul. Jika salah teknik menggunakan pam meyebabkan susu tidak dapat dikosongkan semula.

Ramai ibu mengadu sakit ketika mengepam dan susu yang keluar sedikit sahaja. Punca ialah penggunaan pam yang tidak sesuai. Berlaku kesakitan dan pumping tak optimum dan hasil perahan sedikit.

Semasa saya bekerja, anak pertama saya pakai pam manual. Production susu amat kurang dan saya bekerja keras untuk menyimpan stok. Sekirannya anda mempunyai bajet lebih boleh lah beli pam jenis double pumping. Dengan pam double pumping dapat menghasilan susu dengan rangsangan yang cepat.


9) PEMAKANAN TIDAK SEIMBANG

Pemakanan makanan seimbang perlu dititik beratkan kepada ibu menyusu. Karbohidrat, protein, serat dam garam mineral diperlukan bagi ibu menyusu. Selain itu, kalori yang cukup setiap hari diperlukan ibu menyusu.

Ibu menyusu sangat tidak digalakkan mengambil minuman bergas, berkafien. Ini kerana pengambilan kafien boleh menyebabkan penghasilan susu terganggu. Air sejuk juga perlu dielakkan. Seeloknya minum air suam. Boleh minum air sejuk. Tetapi sekali sekala tidak mengapa.

CADANGAN SAYA

Pengambilan supplemen juga dapat membuatkan anda bertenaga dan juga membuatkan anda memperbanyakkan susu. Tetapi harus diingat bahawa supplemen bukanlah magic untuk terus memperbanyakkan stok susu.

Shaklee menawarkan Set Menyusu kepada ibu-ibu yang menyusu bayi. Rata-rata ibu di luar sana sangat puas hati dan mendapat feedback yang positif.






Cepat untuk tempahan produk Shaklee hubungi saya segera dan saya sedia memberi konsultasi terbaik.

Mengapa mesti memilih SET SENDI SHAKLEE


 Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
 Terbukti Berkesan
 Terbukti Semulajadi
 Terbukti Selamat
 Harga Mampu Milik

Saya doakan kesihatan anda bertambah lebih baik, kita berusaha merawat Allah jualah yang menyembuhkan.


TESTIMONI





\


DAFTAR SEKARANG

  KELEBIHAN JIKA ANDA MENJADI AHLI

   



COD JOHOR BAHRU/ TAMPOI/ SKUDAI/ BANDAR BARU UDA/TAMAN GEMBIRA/DAMANSARA ALIFF/TAMAN DAHLIA/TAMAN CEMPAKA/ SKUDAI KANAN/ SKUDAI KIRI
PENGHANTARAN POS KE SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA, SABAH DAN SARAWAK, BRUNEI






















Comments

Popular posts from this blog

PENGEDAR SHAKLEE PASIR GUDANG: RENEWAL MUDAH DENGAN SHAKLEE

Pengedar Shaklee Pasir Gudang: Renewal Mudah Dengan Shaklee Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera Biasakan dengar kalau kita register kad untuk membeli belah contoh di sesebuah pasaraya pasti kene renew balik dan kena bayar semula untuk tempoh tertentu. Shaklee macam tu juga tapi lain tau. Dulu Shaklee tak kena renew, sejak tahun 2016-2017 dia mula buat sistem baru untuk keahlian aktif bagi memudahkan Shaklee. Nak tahu tak macam mana renewal mudah dengan Shaklee? Saya sejak join Shaklee, inilah yuran keahlian paling murah, dulu saya join Rm68.90 sekarang Rm35 je. Nak lagi free member beli je 100uv lebih kurang Rm350+ dah   FREE MEMBERSHIP .. best ke best? Apa yang penting anda perlulah Sign Up dahulu sebagai ahli. Macam mana nak daftar sebagai ahli meh sini saya ajar. Follow step kat bawah, mudah je. Boleh daftar ahli di sini: Klik Di sini # Langkah 1 Anda ada 2 pilihan sama ada nak join member dengan bayar RM 35 atau beli produk sama ada dengan apa-apa produk Shaklee berharg

PENGEDAR SHAKLEE PASIR GUDANG: TESTIMONI SHAKLEE SAYA IKHTIAR UNTUK ASBAB SEMBUH DENGAN SUPPLEMEN SHAKLEE

Pengedar Shaklee Pasir Gudang: Testimoni Shaklee Saya Ikhtiar Untuk Asbab Sembuh  Dengan Supplemen Shaklee Hari ini saya nak kongsi pengalamann saya testimoni  Shaklee saya ikhtiar untuk sembuh  dengan supplemen Shaklee. Saya nak share kan pengalaman saya suatu ketika dahulu kira-kira 3 tahun lepas saya diuji sakit yang sangat teruk. Dahulunya negara kita tergempar dengan satu penyakit yang merebak dengan begitu cepat  iaitu Covid-19. Bukan Malaysia sahaja yang terkena tempias malah seluruh dunia juga terkena dengan wabak ini. Wabak ini memang menggerunkan kerana kita sudah tidak sebebas dahulu seperti normal. Macam-macam pengalamankan pada zaman itu, orang hilang punca pendapatanlah, ada yang alami sakit Covid-19 lah, dulu ada sekatanlah dibuat oleh kerajaanlah semuanya kalau diingatkan kembali macam tak sangka kita semua akan laluinya. Sekarang kita dah kembali bebas macam dulu, dah boleh rentas sana sini, ke luar negara juga boleh dah. Tapi bebas, bebas juga kita kena berjaga-jaga d

PENGEDAR SHAKLEE PASIR GUDANG: TESTIMONI-TESTIMONI SAYA BERSAMA SHAKLEE

Pengedar Shaklee Pasir Gudang: Testimoni-testimoni Saya Bersama Shaklee Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera Alhamdulillah tahun nie tahun ke-10 saya bersama Shaklee dan makan produk Shaklee. Sebelum saya cerita testimoni-testimoni saya bersama Shaklee ini, saya nak cerita bagaimana saya boleh terjebak dengan makan Shaklee ini. Pada mulanya saya ingin mencari produk milk booster untuk anak pertama saya, macam-macam produk saya cuba, dipendekkan cerita kawan office saya syorkan saya untuk mencuba Alfalfa kebetulan dia pun makan Alfalfa Complex. Kemudian dia kasi saya cuba produk itu, saya ambil dan cuba. Alhamdulillah hasil susu jadi banyak juga walaupun hanya Alfalfa Complex je saya makan ketika itu. Selepas itu, saya mengambil keputusan untuk register terus menjadi ahli Shaklee dan terus beli Alfalfa Complex dengan harga yang murah dengan harga ahli. Itulah testimoni  pertama saya bersama Shaklee. Alfalfa Complex juga bukan untuk milk booster sahaja banyak manfaat lain Alfalfa